Πως προετοιμάζω το παιδί με αυτισμό για μετάβαση σε άλλη βαθμίδα;
Με αφορμή την αυριανή παγκόσμια μέρα του αυτισμού, σκέφτηκα να γράψω ένα άρθρο για την μετάβαση των παιδιών με αυτισμό σε άλλη σχολική βαθμίδα. Η αλλαγή βαθμίδας των παιδιών είναι δύσκολη για όλη την οικογένεια, αλλά ακόμα πιο δύσκολη για ένα παιδί με αυτισμό, καθώς πρέπει να φτιάξει μια νέα ρουτίνα, να δέχεται πάρα πολλά ερεθίσματα, να νιώθει ίσως κάποιες φορές την απόρριψη από το σχολικό πλαίσιο, να έχουν όλοι παραπάνω προσδοκίες από αυτό. Εμείς οι “σημαντικοί άλλοι” λοιπόν(γονείς-δάσκαλοι) εκπαιδευτικοί θα ήταν καλό να παρέχουμε στα παιδιά όσο μπορούμε ασφάλεια και δόμηση.
Πως όμως μπορεί να γίνει αυτό;
- Κανονίστε επίσκεψη μαζί με το παιδί, στο σχολείο ή και μια συνάντηση με την δασκάλα ή τους καθηγητές της τάξης. Αφήστε το παιδί να περιπλανηθεί στους χώρους και απαντήστε σε πιθανές απορίες του. Επίσης καλό είναι, να γνωρίσετε και κάποιους συμμαθητές του παιδιού από πριν, ώστε το παιδί να έχει κάποια πρόσωπα αναφοράς στο σχολείο
- Φωτογραφίστε το σχολείο και τη διαδρομή ώστε το παιδί να ξέρει κάθε πρωί τι τον περιμένει και πως θα φτάσει στο σχολείο. Προετοιμάστε για πιθανές αλλαγές το παιδί.
- Φτιάξτε κοινωνικές ιστορίες για θέματα που προκύπτουν στο σχολείο και δουλέψτε της με το παιδί. Θυμηθείτε πως η κοινωνική ιστορία έχει σκοπό τα παιδιά να κατανοήσουν τον κόσμο και όχι να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους μέσα σε αυτόν.
- Στήστε ρουτίνες και αφήστε τα παιδιά να συμμετάσχουν. Αυτές οι ρουτίνες μπορούν να περιλαμβάνουν, πρωινό ξύπνημα, σνακ, ώρες μελέτης, ίδια διαδρομή, πρόγραμμα δραστηριοτήτων, ώρα ελεύθερου χρόνου, άνετα ρούχα ώστε να μην τους δημιουργείται πρόσθετος εκνευρισμός.
- Συζητήστε με το σχολείο , για δεδομένα που έχουν προκύψει σχετικά με το παιδί σας. Διαγνώσεις, συνήθειες, αλλαγές, πεποιθήσεις. Χτίστε επικοινωνία και σχέσεις.
- Δημιουργήστε ένα καθημερινό οπτικοποιημένο πρόγραμμα, όπου το παιδί ανά πάσα στιγμή ξέρει τι θα κάνει.