«Ο φόβος είναι μεγάλο ταμπού»,η επόμενη μέρα για τους μαθητές
Τα σχολεία αναμένεται σταδιακά να αρχίσουν να υποδέχονται ξανά μαθητές και εκπαιδευτικούς, μπαίνοντας στην «επόμενη μέρα» της άρσης των μέτρων για την πρόληψη από την πανδημία COVID 19.
Για τα παιδιά και τους εφήβους, η απενοχοποίηση του φόβου είναι στο «στοίχημα» της «επόμενης μέρας» στην κοινότητα και στο σχολείο, ενώ οι εκπαιδευτικοί τονίζουν την ανάγκη να προβλεφθεί ενδυνάμωση για τους ίδιους, ώστε να υποστηρίξουν τους μαθητές στη νέα κατάσταση που θα διαμορφωθεί μετά το πρώτο, στην μετά εγκλεισμού εποχή, κουδούνι.
«Ο φόβος είναι μεγάλο ταμπού. Ζούμε σε μια κοινωνία που δεν μας έδινε ποτέ το περιθώριο να επεξεργαστούμε συναισθήματα και κυρίως αρνητικά», τονίζει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η Ναταλία Ζαχαρτζή, κοινωνική λειτουργός, επιστημονική υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης Δήμου Θεσσαλονίκης «Σείριος» και μας καλεί να «θετικοποιήσουμε την κατάσταση. Να συζητήσουμε για θέματα που ποτέ δε συζητούσαμε». Πολλοί γονείς θεωρούν ότι με το να δείξουν στα παιδιά τους ότι φοβούνται, τους καθιστά τρωτούς και ίσως φοβίζει τα παιδιά. «Το αντίθετο», τονίζει η κ. Ζαχαρτζή.
«Το να νιώθει ένα παιδί ελεύθερο είναι το κλειδί της ανάπτυξης μιας υγιούς προσωπικότητας. Αν αναγνωρίζω το φόβο μου και ξέρω να τον διαχειριστώ μπορώ να πάρω δράση. Ο μη μιλημένος φόβος, γίνεται βουνό», εξηγεί. Σημειώνει μάλιστα, ότι τα παιδιά συχνά φοβούνται να εκφράζουν τους φόβους τους, επειδή οι μεγάλοι δεν τους δείχνουν ότι και εκείνοι φοβούνται, παρόλο που ο φόβος είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα. «Ιδιαίτερα για την κατάσταση που ζούμε σήμερα, μπορούμε να πούμε στο παιδί, “κι εγώ φοβάμαι γιατί είναι κάτι άγνωστο”. Στις ερωτήσεις, μπορούμε να πούμε ότι δεν ξέρουμε, δεν είμαστε υποχρεωμένοι απέναντι στα παιδιά μας και στον οποιονδήποτε να δίνουμε απαντήσεις που θα είμαστε ανακόλουθοι ή αναληθείς. Να είμαστε ειλικρινείς».
Διαβάστε περισσότερα εδώ
Για τα παιδιά και τους εφήβους, η απενοχοποίηση του φόβου είναι στο «στοίχημα» της «επόμενης μέρας» στην κοινότητα και στο σχολείο, ενώ οι εκπαιδευτικοί τονίζουν την ανάγκη να προβλεφθεί ενδυνάμωση για τους ίδιους, ώστε να υποστηρίξουν τους μαθητές στη νέα κατάσταση που θα διαμορφωθεί μετά το πρώτο, στην μετά εγκλεισμού εποχή, κουδούνι.
«Ο φόβος είναι μεγάλο ταμπού. Ζούμε σε μια κοινωνία που δεν μας έδινε ποτέ το περιθώριο να επεξεργαστούμε συναισθήματα και κυρίως αρνητικά», τονίζει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η Ναταλία Ζαχαρτζή, κοινωνική λειτουργός, επιστημονική υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης Δήμου Θεσσαλονίκης «Σείριος» και μας καλεί να «θετικοποιήσουμε την κατάσταση. Να συζητήσουμε για θέματα που ποτέ δε συζητούσαμε». Πολλοί γονείς θεωρούν ότι με το να δείξουν στα παιδιά τους ότι φοβούνται, τους καθιστά τρωτούς και ίσως φοβίζει τα παιδιά. «Το αντίθετο», τονίζει η κ. Ζαχαρτζή.
«Το να νιώθει ένα παιδί ελεύθερο είναι το κλειδί της ανάπτυξης μιας υγιούς προσωπικότητας. Αν αναγνωρίζω το φόβο μου και ξέρω να τον διαχειριστώ μπορώ να πάρω δράση. Ο μη μιλημένος φόβος, γίνεται βουνό», εξηγεί. Σημειώνει μάλιστα, ότι τα παιδιά συχνά φοβούνται να εκφράζουν τους φόβους τους, επειδή οι μεγάλοι δεν τους δείχνουν ότι και εκείνοι φοβούνται, παρόλο που ο φόβος είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα. «Ιδιαίτερα για την κατάσταση που ζούμε σήμερα, μπορούμε να πούμε στο παιδί, “κι εγώ φοβάμαι γιατί είναι κάτι άγνωστο”. Στις ερωτήσεις, μπορούμε να πούμε ότι δεν ξέρουμε, δεν είμαστε υποχρεωμένοι απέναντι στα παιδιά μας και στον οποιονδήποτε να δίνουμε απαντήσεις που θα είμαστε ανακόλουθοι ή αναληθείς. Να είμαστε ειλικρινείς».
Διαβάστε περισσότερα εδώ