
H Δρ Ναταλία Βογιεβούτκο και ο Δρ Ισσάκ Παπαδόπουλος μίλησαν αποκλειστικά στην Ηρώ Μπρότση στο Statusvoice.gr

Μια νέα επιστημονική και διακρατική συνεργασία στο πλαίσιο της δι/πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης φέρνει τη Λάρισα και κατ’ επέκταση τη Θεσσαλία στο προσκήνιο των ερευνητικών δράσεων. Υπεύθυνοι διεκπεραίωσης του εκπαιδευτικού αυτού προγράμματος αποτελούν για την Ουκρανία η Δρ Ναταλία Βογιεβούτκο (Natalya Voyevutko), Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Κρατικό Πανεπιστήμιο Μαριούπολης, αλλά και του Δρ Ισαάκ Παπαδόπουλου, για την Ελλάδα και συγκεκριμένα τη Λάρισα.

Δρ Ναταλία Βογιεβούτκο
Πιο συγκεκριμένα, η Δρ Ναταλία Βογιεβούτκο είναι Αναπληρώτρια καθηγήτρια στα τμήματα «Ελληνικής Φιλολογίας και Μετάφρασης» και «Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης» του Κρατικού Πανεπιστημίου Μαριούπολης (Ουκρανία). Έχει πολλαπλό συγγραφικό και ερευνητικό έργο με ικανό αριθμό δημοσιεύσεων σε ουκρανικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά. Είναι συγγραφέας δέκα (10) εγχειριδίων για φοιτητές και μαθητές σε θέματα συγκριτικής παιδαγωγικής, διδασκαλίας της Νέας Ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας, λεξικογραφίας, και ορολογίας.

Δρ Ισαάκ Παπαδόπουλος στο Mariupol State University
Ο Ισαάκ Παπαδόπουλος είναι Διδάκτωρ Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας και Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ενώ είναι εξεταστής του Τμήματος Γλωσσών του Υπουργείου Παιδείας της Ιρλανδίας. Είναι πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Ελλάδα) και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία (Πανεπιστήμιο Roma III, Ιταλία). Έχει παρουσιάσει πολλά από τα ερευνητικά του έργα σε πολλά διεθνή συνέδρια και έχει δημοσιεύσει σειρά άρθρων σχετικά με τη διδασκαλία της δεύτερης/ξένης γλώσσας, τη γλωσσική εκπαίδευση για τους μετανάστες και τη διαπολιτισμική επικοινωνία σε διεθνή περιοδικά. Σήμερα είναι Λέκτορας Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας στην Ελληνική Ιδιωτική Ανώτατη Εκπαίδευση.
Η.Μ. Μια νέα συνεργασία ξεκίνησε μεταξύ σας κε Παπαδόπουλε και του Mariupol State University για τη διαπολιτισμική επικοινωνία. Πείτε μας, πώς ξεκίνησε αυτή η συνεργασία;
Ι.Π. Αγαπητή κα Μπρότση, σας ευχαριστούμε θερμά για τη συγκεκριμένη συνομιλία μας. Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για μία πολύ όμορφη συνεργασία, η οποία ξεκίνησε μέσα από την ήδη υπάρχουσα συνεργασία της Dr Voyevutko, με τη Δρ Ελένη Γρίβα από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Όπως γνωρίζετε, με τη Δρ Ελένη Γρίβα διατηρώ μία συνεργασία δέκα ετών και συνεργαζόμαστε στενά. Μέσω της ερευνητικής αυτής συνεργασίας μεταξύ των δύο καθηγητριών, ήρθα σε επαφή με τη Δρ Voyevutko, η οποία διδάσκει στον Τομέα της Ελληνικής Φιλολογίας και Μετάφρασης στο Κρατικό Πανεπιστήμιο της Μαριούπολης. Κατόπιν συζητήσεων και σκέψεων, διαφάνηκε ένα έντονο ενδιαφέρον και από τις δύο μεριές για περαιτέρω συνεργασία και έρευνα. Στο πλαίσιο της συνεργασίας άλλωστε με το Κρατικό Πανεπιστήμιο Μαριούπολης, συμμετείχα ως προσκεκλημένος λέκτορας στο πρόγραμμα επιμορφώσεων όλων των εκπαιδευτικών της ελληνικής γλώσσας που διοργανώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας & Επιστήμης της Ουκρανίας, το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας, το Κρατικό Πανεπιστήμιο Μαριούπολης και την Ομοσπονδία Ελληνικών Συλλόγων Ουκρανίας κατά το διάστημα 25/06/2018 – 02/07/2018.
Η.Μ. Τίτλος του Εκπαιδευτικού Προγράμματος: «Intercultural communication: the cross-road of the Ukrainian and Greek language and culture – Διαπολιτισμική επικοινωνία: το σταυροδρόμι της γλώσσας και του πολιτισμού Ουκρανίας και Ελλάδας». Ποια η ταυτότητα του προγράμματος και η εμβέλειά του;
Ι.Π. Η αλήθεια είναι, κα Μπρότση, πως το συγκεκριμένο πρόγραμμα αποτελεί μία συνεργασία ερευνητικής εφαρμογής, η οποία θα ακολουθήσει τις αρχές τις έρευνας δράσης. Τόσο η έντονη δράση του Κρατικού Πανεπιστημίου Μαριούπολης αναφορικά με την προώθηση της ελληνικής γλώσσας όσο και η δική μου εξειδίκευση στην διαπολιτισμική επικοινωνία, πιστεύουμε ότι θα βοηθήσει ώστε το πρόγραμμα αυτό να αποτελέσει μία πολύ ξεχωριστή εμπειρία τόσο για εμάς όσο και για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές.
N.V. Αναμφίβολα, κατά τη διάρκεια της εφαρμογής του προγράμματος αυτού, θα υπάρχει διάχυση των πρακτικών, του υλικού και των δραστηριοτήτων που θα εφαρμοστούν σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Επίσης, θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να αποτελέσει αυτό το πρόγραμμα την αρχή πολλών άλλων σε όλη την Ελλάδα.

Δρ Ναταλία Βογιεβούτκο
Η.Μ. Εξηγείστε μας το σκοπό της διακρατικής αυτής συνεργασίας έρευνας.
Ι.Π. Πράγματι, πρόκειται για μία πολύ όμορφη ερευνητική συνεργασία, σκοπός της οποίας είναι να ενισχύσει την αλληλεπίδραση της Ελλάδας και Ουκρανίας. Πιο συγκεκριμένα, μέσα από τη συνεργασία αυτή, επιδιώκεται να σχεδιαστεί ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο θα εφαρμοστεί σε διάφορα σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην περιφέρεια Θεσσαλίας και Στ. Ελλάδας.
N.V. Με αυτό τον τρόπο, επιδιώκουμε την καλλιέργεια της επίγνωσης των Ελλήνων μαθητών αναφορικά με τον ουκρανικό πολιτισμό και φυσικά επιθυμούμε να θέσουμε ένα μικρό λιθαράκι στην γενική προσπάθεια των εκπαιδευτικών προς την καλλιέργεια διαπολιτισμικά ικανών και ανοιχτών μαθητών.
Η.Μ. Τι περιλαμβάνει ο σχεδιασμός του Προγράμματος;
Ι.Π. Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί σε πέντε φάσεις. Αρχικά, θα πραγματοποιηθεί διερεύνηση πεδίου και ανάλυση των αναγκών των μαθητών από την Ελλάδα. Στη συνέχεια και με βάση τα ευρήματα, θα προχωρήσουμε στον σχεδιασμό του εκπαιδευτικού υλικού και την εφαρμογή του υλικού σε ένα πολυτροπικό πολυαισθητηριακό και πολυμεσικό εκπαιδευτικό πλαίσιο.
N.V. Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, θα υλοποιηθεί μέσα από δέκα θεματικές ενότητες, οι οποίες θα περιλαμβάνουν, Σημαία της Ουκρανίας – Ελλάδας, Ιστορικά μνημεία της Ουκρανίας – Ελλάδας, Παραδοσιακούς χορούς, Παραδοσιακά φαγητά, Παραδοσιακές φορεσιές, Πόλεις της Ουκρανίας – Ελλάδας, Ιστορικές προσωπικότητες, Παιχνίδια της χώρας, Παραμύθια της χώρας και τέλος θα ολοκληρωθεί με μία γενική επισκόπηση
Η.Μ. Ποιος ο ρόλος της Δρ Voyevutko και του Δρ Παπαδόπουλου στο συγκεκριμένο πρόγραμμα;
N.V. Ως Αν.Καθηγήτρια του Τομέα Ελληνικής Φιλολογίας και Μετάφρασης, θα είμαι η επιστημονικά υπεύθυνη για το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Συγκεκριμένα, θα είμαι υπεύθυνη για την επιλογή και την αξιολόγηση της καταλληλότητας του υλικού ενώ θα επιβλέπω την ερευνητική δραστηριότητα.
I.Π. Ο δικός μου ρόλος θα αφορά στο σχεδιασμό του εκπαιδευτικού προγράμματος και στην εφαρμογή του. Ειδικότερα, με βάση το προφίλ των μαθητών των σχολείων εδώ στην Ελλάδα και την καθοδήγηση της Δρ Voyevutko θα προσπαθήσουμε να σχεδιάσουμε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, του οποίου η διεξαγωγή θα είναι δική μου ευθύνη όπως επίσης και η συνεργασία μου με τους εκπαιδευτικούς των σχολείων.
Η.Μ. Το ζήτημα που θα μελετηθεί αφορά τη διαπολιτισμική επικοινωνία. Πόσο σημαντική κρίνεται τη θεματική αυτή σε μια περίοδο που το μεταναστευτικό, προσφυγικό ζήτημα αποτελεί πραγματικότητα για την ελληνική κοινωνία;
Είναι αλήθεια πως η Ελλάδα αποτελεί χώρα υποδοχής πληθυσμών με μεταναστευτική και προσφυγική βιογραφία για περισσότερο από δύο δεκαετίες. Κάτι τέτοιο βέβαια συνεπάγεται την αύξηση του μαθητικού πληθυσμού στα σχολεία της Ελλάδας από διάφορα μεταναστευτικά πλαίσια.
Θεωρούμε ότι η καλλιέργεια της διαπολιτισμικής επικοινωνίας αποτελεί τη σημερινή εποχή πεδίο προτεραιότητας τόσο από ερευνητική όσο και από διδακτική σκοπιά. Δεν είναι τυχαίο που τόσο σε εθνικό όσο και διεθνές επίπεδο, η βιβλιογραφία και η εκπαιδευτική εφαρμογή είναι τόσο έντονη. Αυτό που θα πρέπει να κρατήσουμε κατά νου είναι πως πέρα από τις τέσσερις γλωσσικές δεξιότητες παραγωγή και κατανόηση προφορικού και γραπτού λόγου, κρίνεται αναγκαία η καλλιέργεια μιας άλλης, πέμπτης δεξιότητες της δραστηριοποίησης του ατόμου σε δι/πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα. Σε πρόσφατη αρθρογραφία του καθ. Κώστα Ντίνα και της Δρ Ελένης Γρίβα τονίζεται ιδιαίτερα η καλλιέργεια και η σημαντικότητα αυτής της δεξιότητας στην τρέχουσα πολυπολιτισμική και πολυγλωσσική κοινωνία.
Η.Μ. Ποια η σπουδαιότητα του συγκεκριμένου Προγράμματος Έρευνας για την Κεντρική Ελλάδα αλλά και κατ’ επέκταση για την ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα;
I.Π. Θεωρώ ότι είναι μεγάλη χαρά και τιμή που συνεργαζόμαστε με το Κρατικό Πανεπιστήμιο Μαριούπολης. Είναι ένα σημαντικό πανεπιστήμιο με έδρα Ελληνικών Σπουδών και ας μην παραλείψουμε να αναφέρουμε ότι έχει μια εξαιρετική διεθνή εξωστρέφεια.
N.V. Είναι επίσης, πολύ σημαντική η συνεργασία αυτή διότι από την μέχρι τώρα γνώση και εμπειρία μου, είναι η πρώτη φορά που στη Λάρισα θα υλοποιηθεί εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα συντονίζεται επιστημονικά από το ΚΠΜ σε σχολεία.
I.Π. Θεωρώ πως μέσα από αυτή τη συγκεκριμένη ερευνητική συνεργασία, θα υπάρξουν οφέλη στους μαθητές της Κεντρικής Ελλάδας και θα αποτελέσει από την άλλη μεριά μια καλή ευκαιρία για τη σύναψη σχέσεων Ελλάδας και Ουκρανίας κάτι που μπορεί να βοηθήσει και τις δύο χώρες με σύναψη σχέσεων στο πεδίο του τουρισμού και της ανταλλαγής πρακτικών.

Δρ Ισαάκ Παπαδόπουλος
Η.Μ. Ποια θαρρείτε και ευελπιστείτε ότι θα είναι τα αποτελέσματα της έρευνας;
I.Π. Φρονούμε ότι μέσα από αυτή την ερευνητική συνεργασία, θα έχουν την ευκαιρία οι Λαρισαίοι μαθητές να ‘μαθητεύσουν πολιτισμικά’ σε σχέση με τον ουκρανικό πολιτισμό. Επίσης, θα είναι μια καλή ευκαιρία να υπάρξει μια πολιτισμική αλληλεπίδραση αλλά και προώθηση όχι μόνο των ουκρανικών πολιτισμικών στοιχείων στην Ελλάδα αλλά των ελληνικών στην Ουκρανία.
N.V. Οι μαθητές της Ουκρανίας γνωρίζουν και μαθαίνουν για περισσότερο από 25 χρόνια την ελληνική γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό ενώ κάθε καλοκαίρι εκατοντάδες παιδιά επισκέπτονται την Ελλάδα.
Επίσης, ήδη έχουμε λάβει μια πολύ όμορφη πρόταση από τον Δρ Παπαδόπουλο Ισαάκ να μεταβούμε στη Λάρισα προκειμένου να υλοποιήσουμε επιμορφωτικές δράσεις για τους εκπαιδευτικούς αλλά και να γνωρίσουμε τον ελληνικό πολιτισμό στο πλαίσιο της δικής του πόλης, της Λάρισας, για την οποία είναι τόσο υπερήφανος και πάντα αξιοποιεί στοιχεία όπως τον Άγιο Αχίλλειο, το Αρχαίο Θέατρο της Λάρισα, τη Δημοτική Πινακοθήκη, το Άλσος Αλκαζάρ. Πάντα προβάλλει τέτοια στοιχεία σε συνέδρια και επιμορφώσεις στο Κρατικό Πανεπιστήμιο Μαριούπολης.
Η.Μ. Ολοκληρώνοντας, εν έτει 2018, κατά πόσο είναι υλοποιήσιμη η σύναψη διακρατικών συμφωνιών έρευνας στην Ελλάδα;
Ι.Π. Πολύ καλή η έρωτησή σας. Η αλήθεια είναι πως αρκετός κόσμος θεωρεί δύσκολη τη σύναψη ερευνητικών συμφωνιών. Προσωπικά, θεωρώ ότι είμαι πολύ τυχερός που ανταλλάξαμε απόψεις και ιδέες με τη Δρ Voyevutko διότι η επίσημη προώθηση της ιδέας ήταν άμεση προς τα ανώτατα διοικητικά και ακαδημαϊκά συμβούλια του πανεπιστημίου και η συμφωνία προωθήθηκε άμεσα.
N.V. Φρονούμε πως τέτοιες διακρατικές συνεργασίες είναι πολύ αναγκαίες για όλες της χώρες και όχι μόνο για την Ελλάδα. Η έρευνα είναι κάτι πολύ σπουδαίο και μέσα από αυτές τις συνεργασίες έρευνας θεωρούμε ότι ακαδημαϊκοί καθηγητές, εκπαιδευτικοί και μαθητές επωφελούνται μέσα από τη γνώση.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω προσωπικά τα δύο σημαίνοντα πρόσωπα, Δρ Ναταλία Βογιεβούτκο και Δρ Ισαάκ Παπαδόπουλο που εμπιστεύθηκαν το πρόσωπό μου και μου παραχώρησαν αποκλειστικά για το Statusvoice.gr την παραπάνω συνέντευξη. Αποτέλεσε μια ευχάριστη συνομιλία και αναδείχθηκε μια ενδιαφέρουσα ερευνητική συνεργασία με πολλαπλά οφέλη για το μέλλον.
Συγχαρητήρια για το κοπιώδες και αξιόλογο έργο σας και καλή επιτυχία στη νέα συνεργατική ερευνητική σας εργασία.
Ηρώ Μπρότση
Βοηθός Αρχισυνταξίας και Συντάκτρια στο Statusvoice.gr
Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας