
Χάρης Ανδρεάδης- Ο μαέστρος των μουσικών μας παρακαταθηκών
Ο Χάρης Ανδρεάδης είναι ο άνθρωπος που δένει με χρυσή κλωστή τη μουσική. Μοιράζει ρόλους στα όργανα και σχεδόν μαγικά εκείνα χορεύουν πάνω στη μελωδία και τη ντύνουν με τα καλά της. Η καλύτερη εκδοχή μιας μελωδίας έχει περάσει από τον μαέστρο, κι όταν λέμε μαέστρο στην ελληνική δισκογραφία εννοούμε τον Χάρη Ανδρεάδη. Έχει ενορχηστρώσει σχεδόν κάθε τραγούδι που σιγομουρμουράς από τις δεκαετίες της καρδιάς σου. Ξέρεις ποιες εννοούμε, το 70, το 80, το 90. Τότε που η μουσική φτιαχνόταν από μουσικά όργανα και μετά από κάθε ηχοληψία τα κανάλια στις κονσόλες έμεναν ευλαβικά ανέγγιχτα μη και χαθούν οι τοποθετήσεις. Σε εκείνα τα στούντιο που γέννησαν τη μουσική μας παρακαταθήκη ο Χάρης Ανδρεάδης τριγυρνούσε με ένα πουράκι στο στόμα που δεν άναβε ποτέ. Θαρρείς και ήταν το δικό του κομπολόι που μετρούσε τις παύσεις, τις κλίμακες, τα εναλλασσόμενα λευκά και μαύρα πλήκτρα από το πιάνο του κάθε που το άγγιζε και σκορπούσε σπασμένες καρδιές από συγκίνηση. Κι αν νομίζεις πως οι μαέστροι είναι μόνο του κλασσικού σήμερα θα μάθεις πως οι πιο rock και mainstream ήχοι των τελευταίων 50 ετών πέρασαν από τα δικά του μουσικά μάτια. Δική μου αγαπημένη στιγμή εδώ που το πιάνο του αγγίζει τις χορδές της ψυχής μας στο διαχρονικό “Ψάξε με”.
Επιμέλεια συνέντευξης Ντέμη Ρούσσα
Κύριε Ανδρεάδη είναι τιμή μας να σας φιλοξενούμε στο voice. Είστε ο λόγος που τα τραγούδια της δεκαετίας του 90 είναι «μονιασμένα». Η σύνθεση, οι φράσεις, οι ποσοτικές επιλογές κάθε οργάνου ακόμα και ο τρόπος παιξίματος περνάνε από τα χέρια ενός ενορχηστρωτή. Τι είναι λοιπόν η ενορχήστρωση.
Ενορχήστρωση είναι ο τρόπος που χρησιμοποιούμε τα μουσικά όργανα που έχουμε επιλέξει για να συνοδεύσουμε τη μελωδία που μας έχει ζητηθεί να ενορχηστρώσουμε.
Έχετε ενορχηστρώσει τη μισή ελληνική δισκογραφία της δεκαετίας του 90. Ποιος ήταν ο σκοπός σας όταν μια σύνθεση, η έμπνευση και η κατάθεση ενός συνθέτη έμπαινε στούντιο;
Πριν συνεχίσω θα ήθελα να διευκρινίσω πως έχω ενορχηστρώσει τη μισή ελληνική δισκογραφία, όχι μόνο της δεκαετίας του 90 αλλά και των δεκαετιών του 70 και του 80. Ο στόχος μου ήταν πάντα να ντύσω με τα πιο όμορφα ρούχα όλες τις συνθέσεις που μου ανέθεταν, σύμφωνα με την προσωπική μου άποψη και τη δική μου αισθητική.

Κάτι που δεν γνωρίζει ο πολύς κόσμος είναι πως εκτός από εκπληκτικός πιανίστας είστε και σπουδαίος μαέστρος. Δώδεκα φορές στη Γιουροβίζιον, το 1978 διευθύνατε την ορχήστρα της γαλλικής τηλεόρασης στον ίδιο θεσμό, ενώ το 1991 καταλάβατε και την 5η θέση. Ήταν όμορφα εκείνα τα χρόνια της Eurovision όπου η μουσική ήταν ζωντανή και το συναίσθημα του παιξίματος ενός φυσικού οργάνου πλαισίωνε το τραγούδι;
Εκείνα τα χρόνια δεν ήσαν απλώς όμορφα. Ήσαν υπέροχα
Ο Μαέστρος στη Eurovision:
- Τάνια Τσανακλίδου – Charlie Chaplin
- Σοφία Βόσσου – Άνοιξη
- Καίτη Γαρμπή – Ελλάδα χώρα του φωτός
- Ελίνα Κωνσταντοπούλου – Ποια προσευχή
- Γιάννης Σαββιδάκης & Φανή Πολυμέρη – Απόψε ας βρεθούμε
- Λία Βίσση – Το κατάλαβα αργά
30 χρυσοί δίσκοι και αρκετοί ακόμα πλατινένιοι. Ποιο είναι το δικό σας επίτευγμα μουσικό ή όχι που ξεπερνά κάθε τέτοια επιτυχία;
Σίγουρα η επιβράβευσή μου με χρυσούς και πλατινένιους δίσκους από τις δισκογραφικές εταιρίες λόγω των υψηλών πωλήσεων υπήρξε γεγονός σημαντικό! Όμως η αναγνώριση της πολύ καλής δουλειάς που έκανα, από τους συνθέτες και τραγουδιστές που συνεργάστηκα , ήταν πιο σημαντικός έπαινος!

Θα ήθελα να μας μιλήσετε για τις συνεργασίες που φτιάξατε αξέχαστες αναμνήσεις. Ποιοι καλλιτέχνες ή συνεργάτες σας σημάδεψαν μουσικά;
Μάλιστα! Δύο συνεργασίες μου με δύο πολύ σπουδαίους Έλληνες συνθέτες, θα μείνουν στη μνήμη μου αξέχαστες. Μία με το Νίκο Μαμαγκάκη και η άλλη με το Μάνο Χατζιδάκι. Επίσης αξίζει να αναφέρω τη θαυμάσια ερμηνεία της Όλγας Βενέτη για το τραγούδι «Το τρένο φεύγει στις 8». Εντυπωσιακή ερμηνεία με φωνή γεμάτη συναίσθημα και χρωματισμούς. Ιδιαιτερότητες που δε συναντάς σήμερα στους Έλληνες ερμηνευτές.
Υπάρχει κάποιο τραγούδι που παίζοντας το η μελωδία σας έκανε συναισθηματικά ευάλωτο; Υπάρχει στιγμή που η συγκίνηση αποτυπώθηκε στο παίξιμο ή που σας ήταν αδύνατο να παίξετε λόγω συναισθηματικής φόρτισης;
Όντως υπήρξε μια μουσική στιγμή που με έκανε συναισθηματικά ευάλωτο. Καθώς έπαιζα πιάνο σε μια βραδινή μου εργασία, ο επιχειρηματίας του καταστήματος με πλησίασε και με πληροφόρησε πως ο πατέρας μου μόλις είχε πεθάνει. Εκείνη τη στιγμή η συναισθηματική φόρτιση που αισθάνθηκα με διέλυσε.



Ποια είναι η άποψή σας για τον νέο, «εξελιγμένο» και καθ’ όλα ψηφιακό τρόπο που γεννιέται και υλοποιείται ένα τραγούδι σήμερα και φτάνει στο κοινό;
Παρ’ όλο που ο νέος τρόπος, ο ψηφιακός, προσφέρει πολλές ευκολίες στη μουσική δημιουργία, προτιμώ τον παλιό τρόπο, γιατί το ανθρώπινο αυτί είναι αναλογικό, όχι ψηφιακό.
Υπάρχει συνταγή επιτυχίας για ένα τραγούδι;
Συνταγή επιτυχίας δεν υπάρχει. Υπάρχουν όμως βοηθήματα όπως στίχος, ερμηνευτής, ενορχήστρωση που βοηθούν ένα τραγούδι να γίνει επιτυχία.
Πέραν της μεγάλης ενορχηστρωτικης παρουσίας σας στη δισκογραφία είστε και ένας εξαιρετικός και αναγνωρισμένος μαέστρος στο φάσμα της συμφωνικής μουσικής. Τελικά υπάρχει ποιοτικό και μη ποιοτικό ή όλα είναι στην αξιολόγηση του κοινού;
Φυσικά υπάρχει ποιοτική και μη ποιοτική μουσική. Απλώς ο ακροατής επιλέγει τη μουσική που τον εκφράζει.
Έχετε κάτι στα σκαριά για το οποίο θα μας βάλετε σε διαδικασία αδημονίας;
Υπάρχει κάτι πολύ σημαντικό στα μελλοντικά μου σχέδια , όμως θα σας βάλω σε διαδικασία αδημονίας, πριν κάνω τις αποκαλύψεις μου. Σας ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενία σας