
Αποκλειστικά στο statusvoice.gr οι Λαρισαίοι δημιουργοί της ταινίας “Μοιρολόι “

Είναι ίσως η πρώτη φορά που μια ταινία δύο δημιουργών από τη Λάρισα θα βρεθεί στην προκριματική φάση του Φεστιβάλ Καννών.
Πρόκειται για μια ταινία μικρού μήκους το «Μοιρολόι» του Λαρισαίου οπερατέρ και σκηνοθέτη Πασχάλη Μάντη σε σενάριο του επίσης Λαρισαίου Αποστόλη Σδράλη. Η ταινία είναι συμπαραγωγή και σκηνοθεσία των δύο Λάρισαίων. Μάλιστα είναι εμπνευσμένη από το «Μοιρολόι» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη σε μια νέα κινηματογραφική εκδοχή.
Η Βασιλική Παπαθανασίου μίλησε μαζί τους για την ταινία και για όλα όσα τους απασχολούν λίγο πριν το φεστιβάλ των Καννών.Ας τους γνωρίσουμε. ..
Το Μοιρολόι εγκρίθηκε για το short film corner του φεστιβάλ Καννών 2018..Πώς νιώσατε με τη διάκριση αυτή; Το περιμένατε;
Ήταν μια απρόσμενα ευχάριστη εξέλιξη για μας μόλις στην πρώτη της συμμετοχή η ταινία να πληρεί όλες τις ποιοτικές προϋποθέσεις για να μπει στο short film corner του φεστιβάλ των Καννών.

Από που εμπνευστηκατε;Πώς γεννήθηκε το Μοιρολόι;
Το σενάριο είναι βασισμένο εν μέρει στο διήγημα του Παπαδιαμάντη.
Ο Απόστολος Σδράλης είχε ήδη γυρίσει μια πρώτη ταινία το 2007 αλλά χωρίς επαγγελματικό συνεργείο και με ερασιτέχνες ηθοποιούς. Ένα χρόνο πριν περίπου ο Πασχάλης Μάντης και ο Αποστόλης Σδράλης αποφάσισαν να συνεργαστούν και να κινηματογραφήσουν ξανά από το μηδέν την ταινία με διαφορετική σκηνοθετική ματιά με αλλαγές στο σενάριο και βέβαια και με τον πλέον σύγχρονο τηλεοπτικό εξοπλισμό.
Θα θέλατε να μας πείτε τους συντελεστές και όλους όσους δούλεψαν για το αποτέλεσμα αυτό;
Στην προσπάθεια τους αυτή είχαν την τύχη να δημιουργήσουν μια κινηματογραφική ομάδα και να συνεργαστούν με αξιόλογους νέους ανθρώπους με νέες ιδέες και εξαιρετική κινηματογραφική οπτική
όπως η ενδυματολόγος την Ilia sybil sdrali η οποία μελέτησε και έντυσε τους πρωταγωνιστές με υπέροχη τρόπο εποχής του 40.
Ο νέαρος Ηλίας Μάντης στο ρόλο του διευθυντή φωτογραφίας που άφησε για λίγο τις σπουδές σκηνοθεσίας στη Ρώμη για να αναλάβει την διεύθυνση φωτογραφίας της ταινίας.
Η φοιτήτρια καλών τεχνών Ιωάννα Γκαμπλιά που επιμελήθηκε την χρωματολογία της ταινίας
Ο ακούραστος Μοντέρ Στέλιος Ζαφειρόπουλος
Ο σκηνοθέτης Νίκος Γρίβας επιμελήθηκε τον φωτισμό
και η Σταυρούλα Αλεξανδρή που αφιέρωσε πολλές ώρες στην επιμέλεια του ήχου.
Τον μεγαλύτερο όμως ρόλο έπαιξαν οι ερασιτέχνες ηθοποιοί οι οποίοι έπαιξαν με τρόπο επαγγελματικό όπως η μικρή πρωταγωνίστρια Κωσταντίνα Ζαφειροπουλου η Σοφία Καιπη ο Αργύρης Γιουρούκης και οι Βασιλική Ηλία,Μορφούλα Θεοδοσιάδου, Φανή Κελεσίδου,Ρωξάνα Κυριάκου,Ευγενία Μάλιου,Ελένη Μπατση,Χριστίνα Παπαδημητρίου, Κούλα Τσιώναρου,Ιωάννα Φωτιάδου, Σταυρούλα Σδράνη,Καλιόπη Κοτρώτσου.

Πόσες ώρες δουλειάς; Πόσο χρόνο αφιερώστε για το Μοιρολόι;
Αφιερώσαμε αμέτρητες ώρες δουλειάς ψάχνοντας εκείνα τα σημεία κινηματογράφισης που σκηνοθετικά θα έδεναν με το σενάριο(ΡΕΠΕΡΑΖ) στη συνέχεια φωτογραφήθηκαν τα σημεία έγινε η αποτύπωση όλων των πλάνων και των διαλόγων σε χαρτί (ντεκουπαζ),
ακολούθησαν οι πρόβες και στο τέλος η κινηματογράφιση.
Τι σημαίνει για σας κινηματογράφος;
Ο κινηματογράφος είναι μια τέχνη μια τέχνη όμως που περιλαμβάνει όλες τις άλλες τέχνες. Κι είναι δύσκολο να ενωθούν.

Έχετε συμμετάσχει άλλη φορά σε φεστιβάλ ή σε κάποιο διαγωνισμό με άλλη ταινια;
Ο Απόστολος Σδράλης έχει συμμετάσχει σε αρκετά φεστιβάλ με προηγούμενες του ταινίες με ενδιαφέροντα σενάρια και είναι συνιδρυτής του διεθνούς Φεστιβάλ κινηματογράφου Λάρισας μαζί με την σύζυγό του Αλεξάνδρα Σδράλη.
Ο Πασχάλης Μάντης είναι ένας επαγγελματίας σκηνοθέτης οπερατέρ παραγωγός και ανταποκριτής ξένου τύπου με τεράστια εμπειρία στην ΕΡΤ καθώς και σε μεγάλες επαγγελματικές παραγωγές.
Έχετε κάποια οικονομική βοήθεια από την πολιτεία; Υπάρχουν κάποια προγράμματα για οικονομική υποστήριξη όσων ονειρεύονται να κάνουν πράγματα στην Ελλάδα. .και πόσο μάλλον στη Λάρισα;
Το μοιρολόι είναι μια ταινία χαμηλού μπτάτζετ η οποία χρηματοδοτήθηκε εξολοκλήρου από τους συντελεστές χωρίς καμιά οικονομική υποστήριξη.
Δυστυχώς δεν υπάρχουν επιδοτήσεις και προγράμματα για νέους δημιουργούς και γενικά η Ελλάδα είναι δύσκολη χώρα για παραγωγές οπότε ο καθένας πρέπει χρηματοδοτήσει την παραγωγή του και να αφιερώσει πολύ χρόνο.

Στην Ελλάδα νομίζω ότι στον τομέα ταινιών μικρού μήκους είμαστε πολύ πίσω τόσο αναφορικά με την παραγωγή ταινιών όσο και με την αντίληψη του κοινού για τις ταινίες μικρού μήκους. Θέλετε να μας πείτε λίγα λόγια το τι είναι ταινία μικρού μήκους και για την εμπειρία σας στο χώρο;
Στον κόσμο αρέσουν οι ταινίες είτε μικρού η μεγάλου μήκους απλά αυτό που δεν γνωρίζουν είναι το πόσοι άνθρωποι και πόση δουλειά έχει μια ταινία έστω και μικρού μήκους.
Στη Θεσσαλονίκη γίνεται το διεθνές φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους. Έχει κοινό;Γίνεται αρκετή προβολή; Ο κόσμος το γνωρίζει; Στη γειτονική Βουλγαρία ένα παρόμοιο διεθνές φεστιβάλ συγκεντρώνει 8000 θεατές ,εδώ γιατί δεν έχει τέτοια απήχηση;
Η αλήθεια είναι κάθε φεστιβάλ στο εξωτερικό θεωρείται μεγάλο πολιτιστικό γεγονός με τεράστια απήχηση από τον κόσμο και μεγάλη υποστήριξη από τους κρατικούς φορείς ακόμα και από ιδιώτες.
Στην Ελλάδα κανένας φορέας δεν θα χρηματοδοτήσει επαρκώς ένα τοπικό φεστιβάλ….αν μιλήσουμε για ιδιωτική χρηματοδότηση είναι ανέκδοτο μέσα στην κρίση,κάποιος κάποτε πρέπει να τους δώσει να καταλάβουν την προστιθέμενη αξία και την προβολή που θα δώσει στον τόπο…. Η οργάνωση της κινηματογραφικής βιομηχανίας στην Ελλάδα είναι σε νηπιακό επίπεδο δεν υπάρχει εως τώρα καμιά ενέργεια προσέλκυσης κινηματογραφικών παραγωγών σε μια χώρα που είναι κινηματογραφικό στούντιο από μόνη της.
Η νέα γενιά έχει θέληση να δημιουργήσει; Έχουμε ταλέντα μπροστά και πίσω από τις κάμερες;
Έχουμε τεράστια ταλέντα μπροστά και πίσω από τις κάμερες ακόμα και εδώ στην πόλη μας αλλά δεν φτάνει αυτό κάποιος πρέπει να τους δώσει την ευκαιρία.
Κατά τη γνώμη σας το σενάριο ή οι ηθοποιοί μπορούν να απογειώσουν μια ταινία;
Θεωρώ οτι ένα καταπληκτικό σενάριο μπορεί να καταστραφεί από μια κακή σκηνοθεσία αλλά και μια εξαιρετική σκηνοθεσία δεν έχει κανένα νόημα χωρίς το σενάριο……Και τα δυο όμως Αρχίζουν και τελειώνουν από καταπληκτικές ερμηνείες που μας μένουν αξέχαστες…..
Καλή επιτυχία! !
Βασιλική Ευαγγέλου Παπαθανασίου