06.03.2018: 4 Ευρωπαϊκές και Διεθνείς Ημέρες συγκεντρώνονται σε 1 ημέρα
Γράφει η Ηρώ Μπρότση
Ούτε μία, ούτε δύο αλλά 4 ημέρες είναι αφιερωμένες την 6η Μαρτίου σε σπουδαία γεγονότα μνήμης, εορτασμού ή καταδίκης αρνητικών φαινομένων. Ευρωπαϊκά η ημέρα έχει θεσπιστεί για την ανάδειξη της Λογοθεραπείας καθώς και προσφάτως, το 2012, ως ημέρας μνήμης των Δικαίων, διακεκριμένων προσωπικοτήτων που αντιστάθηκαν σε κάθε μορφής ολοκληρωτισμού. Παράλληλα, για την Ελλάδα η ημέρα αυτή είναι καθιερωμένη από το Υπουργείο Παιδείας ωε Ημέρα κατά του σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Τέλος, για τις Η.Π.Α. και τη Μεγάλη Βρετανία είναι η Διεθνής Ημέρα Σχολικών Γευμάτων.
Αρχικά, η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από τη Μόνιμη Επιτροπή Λογοπεδικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (CPLOL) ως Παγκόσμια Ημέρα Λογοθεραπείας, με στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση του κοινού για τις ανάγκες και τα δικαιώματα των ατόμων που αντιμετωπίζουν δυσκολία στην επικοινωνία, καθώς και στην ανάδειξη του έργου των επιστημόνων του κλάδου της λογοθεραπείας.
Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου, φωνής ομιλίας και μάσησης – κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες, οποιαδήποτε κι αν είναι η αιτία αυτών των διαταραχών: νευρολογική, εξελικτική ή λειτουργική. Αποσκοπεί στην ανάπτυξη της εξωλεκτικής και λεκτικής επικοινωνίας, την καθαρότητα της ομιλίας και της φωνής και την παραγωγή λόγου των βαρήκοων.
Οι διαταραχές λόγου μπορούν να ταξινομηθούν στις παρακάτω κατηγορίες:
• Διαταραχές άρθρωσης (δυσαρθρίες, δυσλαλίες)
• Διαταραχές ρυθμού της ομιλίας (λογονευρώσεις, ταχυλαλίες, βραδυλαλίες, τραυλισμός)
• Μερικές ή ολικές διαταραχές προφορικής έκφρασης (κωφαλαλία, αλαλία, υστερική αλαλία)
• Φωνητικές ανωμαλίες (αφωνία, δυσφωνίες, ρινολαλίες)
• Ανωμαλίες κατανόησης και έκφρασης (αφασίες, νευρολογικές διαταραχές, εγκεφαλικές κακώσεις)
• Γραμματικές και συντακτικές ανωμαλίες
• Διαταραχές γραφής και ανάγνωσης
• Μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσαρθρογραφία, δυσαριθμησία, υπερκινητικότητα, σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής)
Θέμα της φετινής Παγκόσμιας Ημέρας Λογοθεραπείας (2018): «Επαυξητική και Εναλλακτική Επικοινωνία».
Ακόμα και όταν το έλλειμα στην επικοινωνία ενός παιδιού παρεμβάλλει στην γνωστική, κοινωνική και συναισθηματική του ανάπτυξη, μερικοί γονείς και ειδικοί διαστάζουν να εισάγουν την “Επαυξητική και Εναλλακτική Επικοινωνία” (μτφ. αγγλικού όρου ACC – Augmentative and Alternative Communication). Αυτό είναι κατανοητό, καθώς η Επαυξητική Εναλλακτική Επικοινωνία (ACC) συχνά φαίνεται να είναι λύση ανάγκης, που καταδικάζει ένα παιδί σε μία δια βίου μη φυσιολογική και περιορισμένη επικοινωνία. Θεωρείται ως το τέλος κάθε ελπίδας για ανάπτυξη φυσιολογικού λόγου, που χρησιμοποιείται μετά από πολλά χρόνια αποτυχημένων προσπαθειών για την ανάπτυξή του μέσω λογοθεραπείας. (Berry, 1987; Mirenda & Schuler, 1988).
Δεύτερον, η Ευρωπαϊκή Ημέρα Μνήμης των Δικαίων (European Day of Remembrance for the Righteous) καθιερώθηκε με απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (10 Μαίου 2012), κατόπιν πρότασης διακεκριμένων προσωπικοτήτων της Ευρώπης, για να τιμηθούν οι άνθρωποι εκείνοι που ύψωσαν το ανάστημά τους απέναντι σε κάθε μορφής ολοκληρωτισμό, βοηθώντας τους καταδιωκόμενους συνανθρώπους τους. Γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 6 Μαρτίου, ημέρα θανάτου του ισραηλινού δικαστή Μοσέ Μπέισκι (1921-2007), ιδρυτή της «Επιτροπής Δικαίων» στο Ισραήλ («Κήπος των Δικαίων»), η οποία τιμά αυτούς που βοήθησαν τους Εβραίους κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος και από την οποία είναι εμπνευσμένη η Ευρωπαϊκή Μνήμη Μνήμης των Δικαίων.
Την απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ψήφισαν 388 ευρωβουλευτές σε σύνολο 754. Από τους 22 Έλληνες ευρωβουλευτές θετική ψήφο έδωσαν οι 9. Από του 6 Κύπριους ευρωβουλευτές υπέρ ψήφισαν οι 4. Επιπλέον, Θετική ψήφο έδωσε και ο ελληνικής καταγωγής γερμανός ευρωβουλευτής του κόμματος των «Ελευθέρων Δημοκρατών» Γιώργος Χατζημαρκάκης.
Τρίτον, για τα ελληνικά δεδομένα η ημέρα έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.
Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying) χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια κατάσταση, κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά, με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.
Σύμφωνα με έρευνα που έγινε σε σχολεία της χώρας, την οποία επικαλείται ο υπουργός Παιδείας, Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, σε έγγραφό του που διαβιβάστηκε στη Βουλή (26/1/2014), το 10% του συνόλου των μαθητών πέφτουν θύματα ενδοσχολικής βίας από συνομηλίκους τους ή παιδιά διαφορετικών ηλικιών. Το ποσοστό των θυτών ανέρχεται στο 5% του μαθητικού πληθυσμού και η αναλογία των εμπλεκομένων σε περιστατικά βίας, αγοριών-κοριτσιών, είναι 3 προς 1, με τα αγόρια να υπερτερούν σε περιστατικά σωματικής βίας και τα κορίτσια σε περιστατικά λεκτικής.
Τέλος, όσον αφορά τις Η.Π.Α. και τη Μεγάλη Βρετανία η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Διεθνής Ημέρα Σχολικών Γευμάτων (International School Meals Day) και σύντομα σε ολόκληρο τον κόσμο, σύμφωνα με τους διοργανωτές της.
Στόχος των σχετικών εκδηλώσεων είναι:
– Η ενημέρωση γονέων, δασκάλων και μαθητών για την σπουδαιότητα της θρεπτικής ποιότητας των σχολικών γευμάτων.
– Η υιοθέτηση υγιών διατροφικών συνηθειών από τους μαθητές, τόσο στο σχολείο, όσο και στο σπίτι.
– Η συνειδητοποίηση της σύνδεσης μεταξύ υγιούς διατροφής, εκπαίδευσης και μάθησης.
– Η Διεθνής Ημέρα Σχολικών Γευμάτων είναι προϊόν της συνεργασίας Μ.Κ.Ο. και κυβερνητικών υπηρεσιών των ΗΠΑ και της Μεγάλης Βρετανίας και πρωτογιορτάστηκε το 2012.
Ηρώ Μπρότση
Βοηθός Αρχισυνταξίας και Συντάκτρια στο Statusvoice.gr
Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας
Πηγές:
https://www.noesi.gr
http://www.cplol.eu
https://www.sansimera.gr
http://www.antibullyingnetwork.gr/